> FocusUnimore > numero 23 – febbraio 2022
Our University is preparing to inaugurate its 846th Academic Year. The traditional ceremony gives us a sense of a centuries-old continuity in a cohesive and forward-looking University. This is a solemn opportunity for us to reiterate the founding values of our University and to continue to outline a profile that increasingly sets Modena and Reggio Emilia in the scene of the great university cities of Europe. With a tradition of over eight centuries, and also thanks to its strong link with the social and productive fabric of the territory, Unimore has always been and still is an example of a community open to the knowledge and development of people, able to pursue complex challenges through concrete actions, harmoniously placed within a clear and balanced development perspective. We look to the future starting from the central role of research, of which in this issue we offer a cross-section through the recently approved Research Projects of National Relevance (PRIN). As an institution we are strongly committed to this decisive aspect, especially in a context such as the current one, which, in terms of public investment, sees a massive return of interest in the university system, which has always been a driving force for development and cultural, scientific, and human progress. The event of the inauguration of the academic year goes hand in hand – also in symbolic terms – with Unimore Orienta that, after taking place online for two years due to the pandemic crisis, is now back in the usual face-to-face mode, while giving people the opportunity to follow it in streaming. With a rich program of presentations, our University aims to reach thousands of students and show them the educational offer of the Academic Year 2022/2023. In line with the objectives of the University’s Strategic Plan, with a view to increasingly enhancing the needs and proposals of the student community, the key players of the communication campaign of this edition were a group of students of the Bachelor’s Degree programme in Management and Business Communication who had the opportunity to address their “colleagues” of high schools by experimenting with the most innovative and effective ways of interaction and communication. We believe that our young people are the best evidence of the quality that our multidisciplinary University can offer, from teaching to services.
Il nostro Ateneo si appresta ad inaugurare il suo 846° Anno Accademico: la tradizionale cerimonia ci restituisce il senso di una continuità secolare in un Università coesa e proiettata verso il futuro.
Si tratta di un’occasione solenne che ci permette di ribadire i valori fondanti del nostro Ateneo e di continuare a delinearne un profilo che sempre più continui ad affermare Modena e Reggio Emilia nel panorama delle grandi città universitarie d’Europa.
Forte di una tradizione di oltre otto secoli, Unimore, grazie anche al saldo legame con il tessuto sociale e produttivo del territorio, continua a proporsi come esempio di comunità aperta alla conoscenza e allo sviluppo delle persone, in grado di perseguire sfide complesse mediante azioni concrete, armonicamente collocate all’interno di una chiara ed equilibrata prospettiva di sviluppo.
Guardiamo al futuro a partire dal ruolo centrale della ricerca, di cui in questo numero offriamo uno spaccato mediante i Progetti di Rilevante Interesse Nazionale (PRIN) recentemente approvati.
Come istituzione siamo fortemente impegnati su questo decisivo versante, specie in un contesto come quello attuale, che, nel campo degli investimenti pubblici, vede un imponente ritorno di interesse verso il sistema universitario, da sempre volano di sviluppo e di progresso culturale, scientifico, umano.
L’avvenimento dell’inaugurazione dell’anno accademico va di pari passo, anche sul piano simbolico, con Unimore Orienta che, dopo due anni di svolgimento online, a causa della crisi pandemica, torna nella consueta forma presenziale, pur conservando la possibilità di essere seguita in streaming.
Con un ricco programma di presentazioni, la nostra Università si prefigge lo scopo di raggiungere migliaia di studenti e studentesse, per far conoscere loro l’offerta formativa dell’Anno Accademico 2022/2023.
Coerentemente con gli obiettivi del Piano strategico di Ateneo, in un’ottica di sempre maggiore valorizzazione di istanze e proposte della comunità studentesca, la campagna comunicativa di questa edizione ha visto protagonista un gruppo di studentesse e studenti del Corso di laurea in Management e Comunicazione d’Impresa che, in questo modo, hanno avuto l’occasione di rivolgersi ai loro “colleghi” delle scuole superiori sperimentando le modalità di interazione e comunicazione più innovative ed efficaci.
Riteniamo che i nostri giovani siano la migliore testimonianza della qualità che il nostro Ateneo multidisciplinare può offrire, dalla didattica ai servizi.