Page 4 - focusUnimore_maggio2022
P. 4
Editoriale
Gianluca Marchi, Giovanni Verzellesi
The Third Mission, that is the set of activities through which universities interact with territorial contexts and
society, has become an object of evaluation by ANVUR. Unimore presented seven third-mission case studies
in the last evaluation round, the VQR 2015-2019, which had a very good result. Actually it got tenth among
the 61 Italian State Universities in the ranking drawn up according to the R4 indicator, on the quality of the
third mission. The evaluations of the individual case studies were “excellent” for 6 cases and “excellent and
extremely relevant” for one of the 7, Holostem Terapie Avanzate: between rare disease research, innovation
and public engagement, of the Department of Life Sciences. In the 2019-2025 Strategic Plan, Unimore has
set among its objectives the strengthening of third mission activities and the results of the VQR 2015-2019
encourage the University to further commit in this direction.
a capacità di allacciare rapporti territoriali e la società, in maniera complemen-
virtuosi con l’ambiente econo- tare alle due fondamentali missioni di didattica e
mico, sociale e culturale di rife- ricerca.
rimento sta assumendo un ruolo Tale valutazione ha previsto la presentazione da
Lsempre più centrale negli atenei parte di Unimore di sette casi di studio di terza
italiani, diventando uno specifico oggetto di va- missione identificati tra le attività svolte nel pe-
lutazione da parte di ANVUR, l’agenzia nazionale riodo di riferimento 2015-2019.
che valuta comparativamente le nostre Università.
La scelta di questi sette casi, fatta a partire da
Nell’ultima tornata di valutazione, la VQR 2015- un numero molto maggiore di attività di terza mis-
2019, oltre ai prodotti della ricerca, è stata valuta- sione svolte all’interno di Unimore nel quinquennio
ta, per la prima volta, la Terza Missione, ovvero considerato, è stata guidata dal criterio chiave
l’insieme delle attività con cui le università dell’impatto e dalla possibilità di misurarlo
collaborano e interagiscono con i contesti
anche quantitativamente. L’impatto è il miglio-
4