Page 32 - focusUnimore_febbraio2024
P. 32
Insegnamento reciproco nel percorso di studi: i
benefici dell’interazione tra studenti di medicina e
infermieristica
Mutual teaching in the degree programme: the benefits of interaction between medical and nursing
students
In the third year of the Degree Course in Medicine and Surgery at Unimore, the introduction of clinical prac-
tice is a fundamental step in the students’ learning pathway. This year, thanks to the collaboration with the
Degree Course in Nursing and the innovative use of simulators at FASIM, the learning experience has been
enriched by interactive teaching methods and the simulation of clinical cases. The Methodology Programme,
supported by more than thirty nursing and surgery tutors, has traditionally been a fertile field for didactic in-
novation. This year, nursing students taught the medical students some practical manoeuvres: from venous
blood sampling to intramuscular and subcutaneous injection. The students of both courses showed great
enthusiasm, proving that teaching each other, as confirmed by the literature, enables students to increase
and refine their knowledge, study methods and problem solving skills. In addition, this year, clinical case
simulation courses were created as part of the small-group teaching, to enable students to put into practice
the knowledge acquired during the year and to apply the methodological course.
el terzo anno del Corso di gli studenti: l’inizio della pratica clinica. Il Corso di
Laurea in Medicina e Chi- Metodologia, coordinato da Prof.ssa Samantha
rurgia, l’introduzione alla Pozzi e dalla Dr.ssa Gilda Sandri e sostenuto
pratica clinica segna un da oltre trenta tutor di formazione internistica e
Npassaggio fondamentale nel chirurgica, ha adottato alcuni approcci didattici di
percorso di apprendimento degli studenti. Da anni, particolare interesse.
grazie alla collaborazione con il Corso di Laurea in Nell’arco degli anni, grazie al corso, si è cer-
Infermieristica e l’uso innovativo di simulatori al cato di introdurre progetti di didattica integrativa
FASIM, l’esperienza formativa è stata arricchita da che potessero includere le esercitazioni presso il
metodologie didattiche interattive e dalla simula- FASIM - Centro di Formazione Avanzata e Si-
zione di casi clinici.
mulazione Medica. Da alcuni anni, inoltre, è in
Il terzo anno del Corso di Laurea in Medi- essere una collaborazione con il Corso di Laurea
cina e Chirurgia segna un momento cruciale per in Infermieristica di Modena.
32