Page 32 - focusUnimore_febbraio2023
P. 32
Terza missione: l’impegno della sede reggiana di
Unimore per l’educazione finanziaria
Third mission: the commitment of Reggio Emilia campus of Unimore for financial education
The 2022 EduFin Report highlights an increased demand for financial education by citizens. Unimore and
some local partners were pioneers in recognizing the central nature of the theme and in engaging in initia-
tives on this topic. One of the longest running initiatives is the Cycle Financial Education Meetings, now in
its 19th edition. It is a consolidated event for savers in Reggio Emilia aimed at spreading the knowledge and
skills needed to take correct and conscious choices of savings, investment and debt. Italian citizens have
one of the lowest levels of financial education in the major industrialised countries and this represents a risk
factor for the individual and for the whole community. Coordinated by professor Riccardo Ferretti of the De-
partment of Communication and Economy of Unimore and by Giorgio Salsi of FedeRisparmiatori-Azionariato
Diffuso, the cycle of meetings boasts the collaboration of journalists of the editorial staff of Plus, the weekly
issue of Il Sole 24 Ore dedicated to savings and investments. The 2023 edition includes four live streaming
events in which the speakers are the journalists of Plus 24 of Il Sole 24 Ore.
’importanza dell’educazione varie attività, il Comitato redige annualmente un
finanziaria è oggi più che mai rapporto sulla situazione economica delle famiglie
riconosciuta non solo da parte e i livelli di alfabetizzazione finanziaria in Italia. Il
dei media, ma anche dal le- Rapporto EduFin 2022 evidenzia un incremento
Lgislatore con l’istituzione, nel della domanda di educazione finanziaria da parte
2017, del “Comitato per la programmazione e il dei cittadini: infatti, si conferma non solo alta ma
coordinamento delle attività di educazione finan- anche in aumento la quota di italiani che vorrebbe
ziaria” tramite Decreto del Ministro dell’economia l’introduzione dell’educazione finanziaria sia nelle
e delle finanze, di concerto con il Ministro dell’i- scuole (da 86,5% a 89,1%) che sul posto di lavoro
struzione, dell’università e della ricerca e con (da 76,5% a 79,5%).
quello dello sviluppo economico, in attuazione del Secondo la nota definizione data dall’OCSE
Decreto Legge n. 237/2016, convertito in Legge (2005), una delle prime organizzazioni interna-
n. 15/2017, recante “Disposizioni urgenti per la zionali a richiamare l’attenzione sul tema, l’edu-
tutela del risparmio nel settore creditizio”. Fra le
32