Page 36 - focusUnimore_luglio2023
P. 36

Comunicare la scienza: la divulgazione

         semplice e rigorosa alla portata di tutti























                  Communicating science: simple and rigorous dissemination within everyone’s reach


                  The communication of science is a fundamental part of a researcher’s work, because it makes it possible to
                  explain the cultural and social impact of research conducted in academic laboratories. Sharing what is being
                  done in university laboratories with those who are curious about how the studies will affect everyone’s lives
                  is crucial to enable young people in particular to learn about and treasure scientific information. All com-
                  munication channels are useful for talking about science because they address different users in terms of
                  age, habits and interests. Scientific rigour is maintained; simplifying communication does not mean making
                  it trivial. One example is a project by Prof. Mauro Mandrioli, Professor of Genetics at the Department of Life
                  Sciences, who collaborated on a comic strip about Neanderthal man. Scientific dissemination is becoming a
                  key element of an awareness that raises everyone, both the public and universities.























                              a comunicazione della scienza    un’attività che nasce dalla volontà di condividere
                              è una parte fondamentale del     quanto viene fatto nei laboratori universitari con
                              lavoro di un ricercatore, perché   chi è curioso di capire cosa vi accade e come ciò
                              permette di spiegare l’impatto   che ricercano gli studiosi e le studiose influenzerà
                  Lche hanno le ricerche condotte              la vita di tutti e tutte.
                nei laboratori accademici a livello culturale e so-  Tutti i canali di comunicazione possono

                ciale.
                                                               essere utili per parlare di scienza perché si
                  Il riferimento è in questo caso non a una co-  rivolgono a utenti diversi per età, abitudini e inte-
                municazione di servizio fatta per insegnare, ma   ressi. Il rigore scientifico viene mantenuto, da un




                                                           36
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41