Page 4 - focusUnimore_ottobre2021
P. 4
Editoriale
Sonia Bergamaschi
Editorial by Sonia Bergamaschi
Technologies have played a key role in our society for years and the strategic management of IT services
in the education sector has strongly entered the public debate due to the emerging pandemic environ-
ment. The University has launched numerous digitisation initiatives that have enabled students to carry out
their bureaucratic procedures completely online and to proceed with their careers using Moodle-Teams, a
teaching platform that has proven to be an extremely functional choice, in line with the strategic plan, that
is a complete review of the management of IT services, with their complete unification and centralisation for
administrative, educational and research purposes.
In terms of data, the strategic plan has ambitious objectives, the University in fact aims to restructure the
methods of data production, collection, management, and access, encouraging the path towards a Central
Single Data University, a centralised model of virtual integration of existing data repositories that can faci-
litate the extension of data-driven decision-making processes for ordinary activities, as well as offer more
organised empirical bases for the elaboration of strategic planning documents.
The projects and challenges to ensure the continuity and sustainability of responses outside the purely
emergent context are manifold and the collective vision of the academic community will be able to project
us into a future made of connections of ideas, projects and experiences.
l tema della gestione strategica l’intento di rendere i servizi più facilmente fruibili
dei servizi informatici in ambito ai diversi utenti.
accademico e, più in generale, Per gli studenti e le studentesse l’Ateneo ha
nel settore dell’istruzione, è entrato avviato gli appuntamenti on line da parte delle
Iprepotentemente nel dibattito pubblico segreterie, la completa digitalizzazione della loro
a causa del contesto emergenziale dettato dalla carriera, la possibilità di accesso ai servizi tramite
pandemia da Covid-19. SPID: dalla consegna della domanda di laurea
Le tecnologie, in questa fase contingente, alla messa a disposizione dei vari certificati,
hanno giocato un ruolo di fondamentale importanza dalla domanda di immatricolazione all’iscrizione
per rispondere in maniera adeguata alle sempre all’esame di stato di abilitazione, oltre allo
maggiori necessità che il confinamento portava svolgimento di esami e lauree on line nel periodo
alla luce. del lockdown.
L’Ateneo ha dato un notevole impulso alla Per il personale tecnico amministrativo ha
transizione digitale accelerando la digitalizzazione fornito strumenti idonei e grande supporto per
di numerose procedure in ambito gestionale, con il lavoro in smart working durante la situazione
4