Page 26 - focusUnimore_gennaio2024
P. 26
Un progetto di ricerca e di formazione innovativo.
Argomentare, discutere e spiegare nella scuola
dell’infanzia e primaria e nella formazione degli
studenti in Scienze della Formazione Primaria
An innovative research and training project. Argumentation, discussion and explanation in pre-
school and primary school and in the training of students in Primary Education
The Department of Education and Human Sciences (DESU) is conducting transdisciplinary research on the
argumentative processes, dedicated to students of Primary Education. The research aims to elaborate activi-
ties and teaching strategies to support the development of reasoning skills in SFP students and to provide
tools for the development of reasoning processes in their future pupils, right from the early years of school-
ing. The project envisages the implementation of three main actions, which will make it possible to collect
data on the argumentation and reasoning skills of SFP students and pre-school and primary school children:
a mathematics workshop with problem solving activities; support and remedial activities on reasoning skills;
and an apprenticeship project “Playing with connections and overlaps to learn to argue”.
e argomentazioni fanno parte In effetti, il percorso di formazione scolastica at-
della vita di tutti i giorni. Oltre a tribuisce grande importanza allo sviluppo di que-
questo, saper argomentare e ste abilità, a partire dalla scuola dell’infanzia fino
comprendere argomentazio- all’Esame di Stato conclusivo del secondo ciclo di
Lni (e quindi saper valutare se istruzione (quello che un tempo si chiamava “esa-
un’affermazione, un’opinione o una dimostrazione me di maturità”).
sono solide e condivisibili) è essenziale anche Il primo dei traguardi fissati per la scuola
per lo studio universitario. dell’infanzia nelle Indicazioni nazionali per il cur-
26