Page 26 - focusUnimore_luglio2022
P. 26
Progetti e azioni per la diffusione della cultura
scientifica: la collaborazione tra mondi della scuola e
Unimore
Projects and actions for the dissemination of scientific culture: collaboration between the school
world and Unimore
The University of Modena and Reggio Emilia has always been committed to the dissemination of scientific
culture and is very attentive to relations with schools. The Department of Education and Human Sciences,
with its Laboratory of Mathematical Machines, has for several years collaborated on the project ‘The Renais-
sance workshop in today’s school: history, tools and the mathematics laboratory’, which has been devel-
oped through educational experiments in schools, teacher training and seminars. In 2020, the project ‘The
scientific laboratory in the articulation between material and digital artefacts, between face-to-face teach-
ing and distance learning’ was launched, lasting one year and currently underway. In drafting the project,
strong consideration was given to the fact that school closures during the COVID-19 pandemic and distance
teaching have changed teachers’ teaching practices and challenged the laboratory teaching practised in
classrooms as the preferred methodology for teaching mathematics and science. A fundamental element of
the project is to support a new reflection on laboratory teaching, in terms of the division of responsibilities
and tasks between teachers and pupils, between individual work and group work. The aims of the project
are: the development of research and experimentation of methodologies, the promotion of information and
scientific dissemination and the promotion of technical-scientific culture in schools.
’Ateneo di Modena e Reggio rinascimentale nella scuola di oggi: storia,
Emilia è da sempre impegnato strumenti e laboratorio di matematica”, co-
su vari fronti nella diffusione ordinato dall’Istituto Comprensivo (IC) “Marconi” di
della cultura scientifica sul Castelfranco Emilia (referente del progetto: Prof.
Lterritorio e molto attento ai ssa Francesca Scorcioni) con la Scuola Statale
rapporti con le scuole. Secondaria di I grado “Ferraris” di Modena come
Un esempio di questo stretto e proficuo rappor- altro partner.
to è la collaborazione, nata diversi anni fa, tra il Il progetto – le cui linee essenziali sono espo-
Laboratorio delle macchine matematiche ste al sito bottegamatematica.wordpress.com/,
del Dipartimento di Educazione e Scienze Umane unitamente ai resoconti delle sperimentazioni e
(DESU) e alcune realtà scolastiche. alle pubblicazioni relative al progetto – si era svi-
Nel 2014 l’Ateneo aveva partecipato come par- luppato tra sperimentazioni didattiche a scuola,
tner al bando di diffusione della cultura scientifi- formazione di insegnanti, seminari (“Matematica
ca D.D. 2216/2014 con il progetto “La bottega nella rete”) e istituzione di una Giornata della ma-
tematica presso l’IC “Marconi”.
26