Page 26 - focusUnimore_luglio2022
P. 26

Progetti e azioni per la diffusione della cultura

        scientifica: la collaborazione tra mondi della scuola e
        Unimore











                  Projects and actions for the dissemination of scientific culture: collaboration between the school
                  world and Unimore


                  The University of Modena and Reggio Emilia has always been committed to the dissemination of scientific
                  culture and is very attentive to relations with schools. The Department of Education and Human Sciences,
                  with its Laboratory of Mathematical Machines, has for several years collaborated on the project ‘The Renais-
                  sance workshop in today’s school: history, tools and the mathematics laboratory’, which has been devel-
                  oped through educational experiments in schools, teacher training and seminars. In 2020, the project ‘The
                  scientific laboratory in the articulation between material and digital artefacts, between face-to-face teach-
                  ing and distance learning’ was launched, lasting one year and currently underway. In drafting the project,
                  strong consideration was given to the fact that school closures during the COVID-19 pandemic and distance
                  teaching have changed teachers’ teaching practices and challenged the laboratory teaching practised in
                  classrooms as the preferred methodology for teaching mathematics and science. A fundamental element of
                  the project is to support a new reflection on laboratory teaching, in terms of the division of responsibilities
                  and tasks between teachers and pupils, between individual work and group work. The aims of the project
                  are: the development of research and experimentation of methodologies, the promotion of information and
                  scientific dissemination and the promotion of technical-scientific culture in schools.







                              ’Ateneo di Modena e Reggio       rinascimentale nella scuola di oggi: storia,
                              Emilia è da sempre impegnato     strumenti e laboratorio di matematica”, co-
                              su  vari fronti  nella  diffusione   ordinato dall’Istituto Comprensivo (IC) “Marconi” di
                              della cultura scientifica sul    Castelfranco Emilia (referente del progetto: Prof.
                  Lterritorio e molto attento ai               ssa Francesca Scorcioni) con la Scuola Statale
                rapporti con le scuole.                        Secondaria di I grado “Ferraris” di Modena come

                  Un esempio di questo stretto e proficuo rappor-  altro partner.

                to è la collaborazione, nata diversi anni fa, tra il   Il progetto – le cui linee essenziali sono espo-
                Laboratorio delle macchine matematiche         ste al sito bottegamatematica.wordpress.com/,
                del Dipartimento di Educazione e Scienze Umane   unitamente ai resoconti delle sperimentazioni e
                (DESU) e alcune realtà scolastiche.            alle pubblicazioni relative al progetto – si era svi-

                  Nel 2014 l’Ateneo aveva partecipato come par-  luppato tra sperimentazioni didattiche a scuola,
                tner al bando di diffusione della cultura scientifi-  formazione di insegnanti, seminari (“Matematica
                ca D.D. 2216/2014 con il progetto “La bottega   nella rete”) e istituzione di una Giornata della ma-
                                                               tematica presso l’IC “Marconi”.




                                                           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31