Page 50 - focusUnimore_ottobre2023
P. 50

Gli antichi tracciati ferroviari modenesi tra

         riqualificazione, trasformazione e percezione del

         paesaggio: al via un percorso di ricerca collegato

         a proposte didattiche del Sistema dei Musei e Orto
         Botanico (MUSEOMORE)












                  The old railway tracks of Modena between redevelopment, transformation and perception of the
                  landscape: a research path linked to educational proposals of the Museum System and Botanical
                  Garden (MUSEOMORE) kicks off


                  Infrastructural elements are those that most influence the contemporary and future evolution of the Modena
                  territory. In particular, the landscape associated with railway lines, in use and decommissioned, has con-
                  tributed to the rapid transformation of much of the province to meet historical and economic needs and
                  complex relationships. The Modena railway junction has undergone several evolutionary moments in its
                  history, starting in 1880 when the provincial administration decided to connect the provincial capital to an
                  articulated network alongside the state line. The construction of a network of provincial railway links had a
                  profound impact on the area, changing its physiognomy. A research project linked to didactic proposals by
                  the Museum and Botanical Garden System (MUSEOMORE), promoted and supervised in particular by Milena
                  Bertacchini, the Gemma Museum’s contact person, has begun, attracting the interest of Unimore lecturers
                  from various disciplines. In addition, an initial experiment is about to begin aimed at schools on the dis-
                  used Modena-Rubiera railway line, which intends to guide young students in the careful observation of this
                  landscape in order to understand its complexities and the importance of the identity value of disused railway
                  lines and how this industrial heritage can become an effective tool for the development and reconstruction
                  of the collective historical and cultural significance attributed to these places.









                        l paesaggio modenese è dominato da     ed a relazioni complesse tra struttura dei tracciati,
                        elementi antropici modellati dalla mano   modelli insediativi e trame agrarie.
                        dell’uomo.  Tra  questi,  gli  elementi  in-  Il nodo ferroviario di Modena ha conosciuto
                        frastrutturali  sono  quelli  che maggior-  nella sua storia vari momenti evolutivi che si sono

                  Imente hanno condizionato e condizio-        sviluppati a partire dal 1880 quando l’amministra-
                neranno l’evoluzione contemporanea e futura del   zione provinciale decise di collegare il capoluogo
                territorio. In particolare, il paesaggio associato alle   ad una articolata rete provinciale a fianco della
                linee ferroviarie, in uso e dismesse, ha contribuito   linea statale.
                ad una rapida trasformazione di buona parte del
                comprensorio provinciale costretto a rispondere,   Il periodo della agro-industrializzazione di fine
                nel tempo, ad esigenze storiche ed economiche   Ottocento primi Novecento portò anche a Modena




                                                           50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55