Page 50 - focusUnimore_ottobre2023
P. 50
Gli antichi tracciati ferroviari modenesi tra
riqualificazione, trasformazione e percezione del
paesaggio: al via un percorso di ricerca collegato
a proposte didattiche del Sistema dei Musei e Orto
Botanico (MUSEOMORE)
The old railway tracks of Modena between redevelopment, transformation and perception of the
landscape: a research path linked to educational proposals of the Museum System and Botanical
Garden (MUSEOMORE) kicks off
Infrastructural elements are those that most influence the contemporary and future evolution of the Modena
territory. In particular, the landscape associated with railway lines, in use and decommissioned, has con-
tributed to the rapid transformation of much of the province to meet historical and economic needs and
complex relationships. The Modena railway junction has undergone several evolutionary moments in its
history, starting in 1880 when the provincial administration decided to connect the provincial capital to an
articulated network alongside the state line. The construction of a network of provincial railway links had a
profound impact on the area, changing its physiognomy. A research project linked to didactic proposals by
the Museum and Botanical Garden System (MUSEOMORE), promoted and supervised in particular by Milena
Bertacchini, the Gemma Museum’s contact person, has begun, attracting the interest of Unimore lecturers
from various disciplines. In addition, an initial experiment is about to begin aimed at schools on the dis-
used Modena-Rubiera railway line, which intends to guide young students in the careful observation of this
landscape in order to understand its complexities and the importance of the identity value of disused railway
lines and how this industrial heritage can become an effective tool for the development and reconstruction
of the collective historical and cultural significance attributed to these places.
l paesaggio modenese è dominato da ed a relazioni complesse tra struttura dei tracciati,
elementi antropici modellati dalla mano modelli insediativi e trame agrarie.
dell’uomo. Tra questi, gli elementi in- Il nodo ferroviario di Modena ha conosciuto
frastrutturali sono quelli che maggior- nella sua storia vari momenti evolutivi che si sono
Imente hanno condizionato e condizio- sviluppati a partire dal 1880 quando l’amministra-
neranno l’evoluzione contemporanea e futura del zione provinciale decise di collegare il capoluogo
territorio. In particolare, il paesaggio associato alle ad una articolata rete provinciale a fianco della
linee ferroviarie, in uso e dismesse, ha contribuito linea statale.
ad una rapida trasformazione di buona parte del
comprensorio provinciale costretto a rispondere, Il periodo della agro-industrializzazione di fine
nel tempo, ad esigenze storiche ed economiche Ottocento primi Novecento portò anche a Modena
50