Page 18 - focusUnimore_giugno2023
P. 18

Traiettorie Tecnologiche e Sostenibilità Sociale:

         transizione energetica ed educazione digitale a

         sostegno del benessere della collettività















                  “Technology Pathways and Social Sustainability: Energy Transition and Digital Education in Support
                  of Community Well-Being

                  “Technological Pathways and Social Sustainability: Energy Transition and Digital Education in Support of
                  Community Well-being” is one of the University’s strategic projects resulting from the collaboration between
                  the Reggio Emilia Departments of Education and Human Sciences (headed by Prof. Chiara Bertolini), Com-
                  munication and Economics (headed by Prof. Matteo Rinaldini) and Sciences and Methods for Engineering
                  (headed by Prof. Elena Degoli). The project addresses the current issue of technological transition in its
                  various forms and acts with a view to “contributing to the wellbeing and development of the community
                  through the production of knowledge generated by research and the development of the applications that
                  derive from it” (as stated on page 19 of the Strategic Plan), through systemic and synergetic actions that
                  integrate the numerous and diverse skills present in the University. The interdisciplinary working group will
                  develop multiple and converging lines of research, focusing on the advancement of knowledge and potential
                  enabling technologies, in the energy and digital fields, analysing the effects of this transition in terms of
                  social sustainability and studying strategies to support community  well-being.














                               ra i progetti strategici di Ateneo   professoressa  Elena Degoli, docente di fisica
                               di  recente  approvazione,  nato   della materia ), vi è “Traiettorie Tecnologiche
                               dalla collaborazione ed integra-  e Sostenibilità Sociale: transizione energe-
                               zione di competenze tra i dipar-  tica ed educazione digitale a sostegno del
                  Ttimenti reggiani di Educazione              benessere della collettività”
                e Scienze Umane (con PI dell’intero progetto la   Coerentemente al Piano Strategico d’Ateneo
                professoressa  Chiara Bertolini, docente di di-  2020-2025, il progetto affronta la tematica attuale

                dattica e della pedagogia speciale), di Comuni-  della transizione tecnologica nelle sue diverse
                cazione ed Economia (con responsabile il pro-  forme, con un’attenzione ai risvolti di natura etica
                fessor  Matteo Rinaldini, docente di sociologia   che essa determina, i quali certamente richiedono
                dei processi economici e del lavoro) e di Scienze   riflessioni adatte a questa sfida che caratterizza i
                e Metodi dell’Ingegneria (con responsabile la
                                                               tempi attuali e futuri.




                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23