Page 18 - focusUnimore_giugno2023
P. 18
Traiettorie Tecnologiche e Sostenibilità Sociale:
transizione energetica ed educazione digitale a
sostegno del benessere della collettività
“Technology Pathways and Social Sustainability: Energy Transition and Digital Education in Support
of Community Well-Being
“Technological Pathways and Social Sustainability: Energy Transition and Digital Education in Support of
Community Well-being” is one of the University’s strategic projects resulting from the collaboration between
the Reggio Emilia Departments of Education and Human Sciences (headed by Prof. Chiara Bertolini), Com-
munication and Economics (headed by Prof. Matteo Rinaldini) and Sciences and Methods for Engineering
(headed by Prof. Elena Degoli). The project addresses the current issue of technological transition in its
various forms and acts with a view to “contributing to the wellbeing and development of the community
through the production of knowledge generated by research and the development of the applications that
derive from it” (as stated on page 19 of the Strategic Plan), through systemic and synergetic actions that
integrate the numerous and diverse skills present in the University. The interdisciplinary working group will
develop multiple and converging lines of research, focusing on the advancement of knowledge and potential
enabling technologies, in the energy and digital fields, analysing the effects of this transition in terms of
social sustainability and studying strategies to support community well-being.
ra i progetti strategici di Ateneo professoressa Elena Degoli, docente di fisica
di recente approvazione, nato della materia ), vi è “Traiettorie Tecnologiche
dalla collaborazione ed integra- e Sostenibilità Sociale: transizione energe-
zione di competenze tra i dipar- tica ed educazione digitale a sostegno del
Ttimenti reggiani di Educazione benessere della collettività”
e Scienze Umane (con PI dell’intero progetto la Coerentemente al Piano Strategico d’Ateneo
professoressa Chiara Bertolini, docente di di- 2020-2025, il progetto affronta la tematica attuale
dattica e della pedagogia speciale), di Comuni- della transizione tecnologica nelle sue diverse
cazione ed Economia (con responsabile il pro- forme, con un’attenzione ai risvolti di natura etica
fessor Matteo Rinaldini, docente di sociologia che essa determina, i quali certamente richiedono
dei processi economici e del lavoro) e di Scienze riflessioni adatte a questa sfida che caratterizza i
e Metodi dell’Ingegneria (con responsabile la
tempi attuali e futuri.
18