Page 26 - focusUnimore_marzo2022
P. 26

La parità di genere nelle discipline STEM













                  Teacher training and professional development: Unimore projects and activities


                  Teachers are at the centre of numerous initiatives of the Department of Education and Human Sciences
                  (DESU) and the Research Centre “teachers and educational innovation” - CERIID, directed by professor
                  Roberta Cardarello. The aim of the Centre is to provide a systematic link to the research activities carried out
                  by various DESU teachers and researchers in the fields of educational innovation and professional develop-
                  ment of teachers and other educational figures. It promotes interdisciplinary collective research activities,
                  carries out communication initiatives and dissemination of research results, and responds to requests for
                  advice and monitoring made by local authorities and institutions.
                  Unimore departments boast several active projects of this kind; for example, the Department of Education
                  and Humanities is proposing to primary schools “A journey around food” and “Observe the interlanguage”
                  an educational experimentation to develop new models of Italian teaching; the Department of Science and
                  Methods of Engineering promotes the “Design thinking for project teaching”; the Enzo Ferrari Engineering
                  Department is collaborating with the Modena Visual Arts Foundation at the exhibition on the works and artis-
                  tic research of Aldo Spoldi; the Law Department organises and carries out training seminars and soft-skills
                  courses for guidance aimed at secondary education institutions.
                  In collaboration with the CRID - Interdepartmental Research Centre on Discrimination and Vulnerability, train-
                  ing seminars on civic education, environmental issues, cyberbullying, discrimination and vulnerability are
                  also organised.







                                nalizzando l’intero sistema    corsi educativi affini alle STEM ha conseguenze
                                universitario, le donne rap-   importanti in termini di disparità di genere. Tali di-
                                presentano più della metà de-  scipline solitamente sono infatti quelle che offrono
                                gli iscritti, ma il loro livello di   i percorsi di carriera più retribuiti e con maggiore
                  Ainteresse verso le discipline               stabilità. Una tendenza che è destinata a raffor-

                STEM (Science, Technology, Engineering and     zarsi in un mondo sempre più dipendente dalle
                Mathematics) rimane basso.                     tecnologie.
                  Il MIUR indica nel Piano Nazionale Scuola Digi-  Nasce quindi l’esigenza di sviluppare pro-

                tale che “occorre riavvicinare i ragazzi alle carriere   getti e attività che contrastino il divario di
                scientifiche  in ambito  STEM, con un’attenzione   genere nelle discipline STEM, un ambito in cui
                particolare al divario di genere”. Su 100 studen-  l’Ateneo di Modena e Reggio Emilia è da tempo
                tesse italiane che si iscrivono all’università, infat-  impegnato con diverse attività.
                ti, solo 21 scelgono corsi di laurea STEM (Fonte:   All’interno del primo Piano di eguaglianza di ge-
                MIUR, anno accademico 2020/21).
                                                               nere di Unimore, approvato dagli Organi di Ateneo
                  La sotto rappresentazione delle donne nei per-  nel dicembre 2021, è presente una specifica azio-




                                                           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31