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I progetti di Unimore dedicati alla

         ricerca sulla disabilità











                  Unimore projects dedicated to disability research



                  There are many research projects developed in educational contexts, aimed at promoting the social inclusion
                  of children and teen-agers with disabilities carried out in recent years by the group coordinated by Professor
                  Loris Vezzali, Professor Alessia Cadamuro, and Professor Gian Antonio Di Bernardo.

                  Some studies, developed through different techniques such as the theory of imagined contact or the theory of
                  extended and vicarious contact, were conducted mainly with high-school students and have shown that con-
                  tact with people with disabilities improves the attitude towards them and increases the interest to know them/
                  and to fight for their rights, reduce prejudice and discriminatory situations, even impacting on the response
                  to bullying-related behaviour.
                  As of this year, activities have expanded to the sport environment, thanks to the collaboration with the soccer
                  club Reggiana. Activities have been organised with youth teams, so that young athletes become models of
                  behaviour and are able not only to develop inclusive attitudes, but also to act as promoters of such conduct
                  between peers.

                  The research group has also been involved in other projects on social inclusion of people with disabilities,
                  including the ‘Erasmus+ SOUNDWORDS’ project, which aims at the use of graphic storytelling as a metho-
                  dology to prevent social hardship and promote the rights of disadvantaged individuals, including people with
                  disabilities.








                                ono numerosi i progetti di        L’obiettivo di siffatte ricerche e attività è du-
                                ricerca finalizzati alla promo-  plice: da un lato, conoscere i fattori e le tecniche
                                zione dell’inclusione  sociale   che possono essere maggiormente efficaci nel

                                di bambini/e e adolescenti     promuovere l’inclusione dei gruppi svantaggiati,
                  Scon disabilità condotti in que-             come le persone con disabilità, dall’altro, realiz-
               sti ultimi anni dal gruppo coordinato dal Prof. Lo-  zare attività, basate proprio su questi studi, che
               ris Vezzali, dalla Prof.ssa Alessia Cadamuro e   possano portare un beneficio concreto nei proces-
               dal Prof. Gian Antonio Di Bernardo, che include   si educativi.
               anche le Dott.sse Elisa Bisagno, Veronica Mar-     In alcuni studi, condotti prevalentemente con
               gherita  Cocco,  Soraya  Elizabeth  Shamloo,    studenti e studentesse delle scuole superiori, si è

               Eleonora Crapolicchio e Chiara Pecini.          dimostrato come il contatto con persone con di-
                  Queste attività sono state realizzate prevalen-  sabilità migliori l’atteggiamento nei loro confronti
               temente in contesti educativi, abbracciando diffe-  e aumenti l’interesse di conoscerli/e oltre che di
               renti fasce di età: dalla scuola dell’infanzia sino   battersi per i loro diritti.

               agli istituti superiori.



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